Intervju:
Arild Kolstad AS

Maskin: D20x22S2
Säte: Askim, Norge

 

-Vad var avgörande i ert val av borrmaskin från just Vermeer?
Vi hade en längre tid funderat på att investera i en borrigg men funderade inte så mycket på märke och fabrikat. Vi gjorde en del research och hittade tre olika märken som vi ville se närmre på. Vi hade först tänkt att starta upp med en enklare rigg, men sedan när vi kommit längre i processen så insåg vi att den rigg från det märke vi först valt högst troligt inte skulle kunna tillgodose våra behov och de krav vi hade.
Då tog vi kontakt med Vermeer Viking efter att ha läst tester, kollat hemsida och Youtube-filmer.
En fördel var att Vermeer Viking har kontor i närheten av oss.
Därifrån var vägen från funderingar till köp relativt kort, vi kände oss omhändertagna från första dialog. Vermeer Viking tog sig tid, letade fram tillbehör i linje med våra behov och prisklass och bjöd in oss för ett möte.
Efter mötet kände vi oss lika trygga som innan och när vi gick ut genom dörren från André Hoondert’s kontor på kvällen så var vi mycket glada över informationen vi fick och riggen som skulle anlända till oss några veckor därefter.

-Hur har ni upplevt första tiden med att starta inom styrbar borrning-branschen?
Som nämnt tidigare hade vi under en längre tid redan haft funderingar om att investera i en styrbar borrigg eftersom vi känt ett ökat behov av det i våra uppdrag.
Øystein Kolstad som är ansvarig för borrning hos oss har bakgrund som borrchef på Nordsjön så vi kände att vi har stor potential att utveckla vår kompetens även på land.
Tidigare har vi hyrt in kompetensen och tjänsten av andra leverantörer på våra projekt men nu stod vi även inför ett större projekt som omfattade ca 10 olika borrningar, allt från 25–120 meterssträckor. Vid den tidpunkten kände vi att om vi ska starta upp med styrbar borrning så är det nu det är dags. På detta vis hade vi säkrat en del jobb innan vi ens mottog riggen.
I huvudsak använder vi oss av styrbar borrning i våra egna projekt men det dröjde inte länge innan vi blev kontaktade av andra företag som ville hyra in oss.

– Hur tror ni att er prognos ser ut för den kommande tiden, med tanke på de rådande omständigheter som finns nu?
Som det verkar just nu så ser framtiden positiv ut, vi har en del beställningar på borrningar i samband med grävuppdrag. Vår huvudsakliga syssla är sedan start, år 1987, konventionell grävning. Vi kan däremot se att det är allt mer förekommande med restriktioner som inte tillåter grävning överallt, och nu kan vi allt som oftast lösa det med borrning istället.
Valet föll också på en rigg från Vermeer för att inte alltid behöva ha en grävmaskin för att förbereda för borrning. I många fall borrar vi innan grävmaskinerna har nått korsningen / borrpunkten och lämnar rören från marken, så vi ser till att det inte finns onödiga stopp och hinder för att säkerställa framsteg.

kolstad boring

-Vad tycker ni om ProAction Fluids? Hur har ni blandat och med vilka produkter?
Produkter från ProAction Fluids har vi goda erfarenheter av, de är lätta att ta med och lätta att blanda till. Bredvid Cetco Bentonit som har goda kvalitéer, har ProActions produkter separat eller i kombination med bentonit ett jättebra användningsområde.
Hittills har vi främst använt en kombination av ProDrill och ProDyne. ProDrill fungerar mycket bra som friktionsreducerande, samtidigt som den ger hög viskositet för transport av borrmaterial.
Detta i kombination med ProDyne som löser upp lera till tunnare ”soppa” och håller verktygen näst intill klibbfritt, skulle jag säga är en säker vinnare!

-Hur går det att lära sig lokalisering (DCI Digitrak), borrvätska? (Cetco och ProAction)
DCI-systemet var det vi hade minst kunskap om när vi skulle starta upp. Innan vi fick Falcon F2- systemet levererat hade vi förberett oss med att läsa bruksanvisningar och kollat på Youtube-klipp. Men det är lite annat att få själva systemet i egna händer och prova. Uppstart och användning kändes något osäkert första gången men efter det har det gått fint! Falcon-systemet har enkla funktioner och är lätt att justera när man behöver göra ändringar. Denna funktion bidrar till en stor användarvänlighet, vi har korsat tågräls vi flera tillfällen och då har denna funktion varit ovärderlig med tanke på att man inte vill uppehålla sig på spåret och detsamma gäller ju egentligen när man gör borrningar vid vanliga bilvägar också.
Vi gjorde först en manuell avläsning strax innan vi skulle under hindret och ställde in djupet, satte sedan enheten i Target Steering för att sedan rikta in den för att kunna köra denna funktion emot enheten.
Detta är en användarvänlig funktion. I de fall där mycket styrning behövs har vi å andra sidan mätt manuellt men med kortare intervall för noggrannhet, korrigeringar och planering av en fortsatt rutt.

Här ser vi Oysten Kolstad borra på ett av deras projekt.

kolstad boring9